WPROWADZENIE

Rzut kostką jest zdarzeniem losowym. W wyniku rzutu możemy otrzymać jedną z liczb od 1 do 6, zatem przestrzenią zdarzeń elementarnych będzie:

Ω={1,2,3,4,5,6}

Otrzymanie każdej z liczb jest jednakowo prawdopodobne, zatem jeśli rzucimy kostką 600 razy, to każda z liczb od 1 do 6 powinna statystycznie wypaść 100 razy.

W języku Python możemy wygenerować wynik wielokrotnego rzutu kostką.


KOD W JĘZYKU PYTHON

import math
import random
import csv
ile_rzutow = int(input('Ile rzutów symulować?  '))
wynik = []
for i in range (0, ile_rzutow):
  licz = random.randint(1,6)
  wynik.append(licz)

druk = str(input('Czy wyświetlić wylosowane liczby? Wpisz "tak" lub "nie" '))
if(druk == 'tak'):
  print('\n WYLOSOWANE LICZBY:')
  rzad = math.ceil(ile_rzutow / 10)
  for j in range (0, rzad):
    linia=str(wynik[j*10:j*10+10])
    print (linia)

with open('kostka.csv', 'a+', encoding='utf-8') as plikcsv:
  csvwriter = csv.writer(plikcsv)
  csvwriter.writerow(wynik)
print('\n')

print('Liczba wylosowanych jedynek :  ', wynik.count(1))
print('Liczba wylosowanych dwójek  :  ', wynik.count(2))
print('Liczba wylosowanych trójek  :  ', wynik.count(3))
print('Liczba wylosowanych czwórek :  ', wynik.count(4))
print('Liczba wylosowanych piątek  :  ', wynik.count(5))
print('Liczba wylosowanych szóstek :  ', wynik.count(6))

⬆️⬆️⬆️ Zobacz w Google Colaboratory


JAK DZIAŁA PROGRAM?

  1. Importujemy biblioteki math (do dodatkowych obliczeń), random (do symulacji losowania) i csv (do wygenerowania pliku .csv)
  2. Użytkownik zostaje poproszony o podanie liczby rzutów do symulacji.
  3. Tworzymy pustą listę „wynik„, aby przechowywać wyniki rzutów.
  4. W pętli for wykonywana jest symulacja określonej liczby rzutów. 
  5. W każdym losowaniu, za pomocą funkcji randint z modułu random, generowana jest losowa liczba całkowita z zakresu od 1 do 6, która jest dodawana do listy „wynik„.
  6. Użytkownik zostaje poproszony o podanie, czy chce wyświetlić wylosowane liczby. Jeśli użytkownik wprowadzi „tak”, program wyświetli wylosowane liczby w rzędach po 10.
  7. Wylosowane liczby zostają zapisane do pliku CSV „kostka.csv”, który jest otwierany w trybie dopisywania z kodowaniem UTF-8.
  8. Program wyświetla liczbę wylosowanych każdej z sześciu możliwych wartości kostki, korzystając z funkcji count na liście „wynik”.