WPROWADZENIE
Rzut kostką jest zdarzeniem losowym. W wyniku rzutu możemy otrzymać jedną z liczb od 1 do 6, zatem przestrzenią zdarzeń elementarnych będzie:
Otrzymanie każdej z liczb jest jednakowo prawdopodobne, zatem jeśli rzucimy kostką 600 razy, to każda z liczb od 1 do 6 powinna statystycznie wypaść 100 razy.
W języku Python możemy wygenerować wynik wielokrotnego rzutu kostką.
KOD W JĘZYKU PYTHON
import math
import random
import csv
ile_rzutow = int(input('Ile rzutów symulować? '))
wynik = []
for i in range (0, ile_rzutow):
licz = random.randint(1,6)
wynik.append(licz)
druk = str(input('Czy wyświetlić wylosowane liczby? Wpisz "tak" lub "nie" '))
if(druk == 'tak'):
print('\n WYLOSOWANE LICZBY:')
rzad = math.ceil(ile_rzutow / 10)
for j in range (0, rzad):
linia=str(wynik[j*10:j*10+10])
print (linia)
with open('kostka.csv', 'a+', encoding='utf-8') as plikcsv:
csvwriter = csv.writer(plikcsv)
csvwriter.writerow(wynik)
print('\n')
print('Liczba wylosowanych jedynek : ', wynik.count(1))
print('Liczba wylosowanych dwójek : ', wynik.count(2))
print('Liczba wylosowanych trójek : ', wynik.count(3))
print('Liczba wylosowanych czwórek : ', wynik.count(4))
print('Liczba wylosowanych piątek : ', wynik.count(5))
print('Liczba wylosowanych szóstek : ', wynik.count(6))
JAK DZIAŁA PROGRAM?
- Importujemy biblioteki math (do dodatkowych obliczeń), random (do symulacji losowania) i csv (do wygenerowania pliku .csv)
- Użytkownik zostaje poproszony o podanie liczby rzutów do symulacji.
- Tworzymy pustą listę „wynik„, aby przechowywać wyniki rzutów.
- W pętli for wykonywana jest symulacja określonej liczby rzutów.
- W każdym losowaniu, za pomocą funkcji randint z modułu random, generowana jest losowa liczba całkowita z zakresu od 1 do 6, która jest dodawana do listy „wynik„.
- Użytkownik zostaje poproszony o podanie, czy chce wyświetlić wylosowane liczby. Jeśli użytkownik wprowadzi „tak”, program wyświetli wylosowane liczby w rzędach po 10.
- Wylosowane liczby zostają zapisane do pliku CSV „kostka.csv”, który jest otwierany w trybie dopisywania z kodowaniem UTF-8.
- Program wyświetla liczbę wylosowanych każdej z sześciu możliwych wartości kostki, korzystając z funkcji count na liście „wynik”.
Dodaj komentarz